“Het geeft een goed gevoel maatschappelijk betrokken te zijn…..”

De Mazars Foundation ambassadeurs op kantoor Amsterdam (Quinten Heuberger, Amanda Twigt, Dominique van de Belt en Paul Steman) hebben met support van Elsemiek Bouwman van HR een vliegende start gemaakt. Met de samenwerkingspartner SodaProducties van Mazars Foundation is een aantal activiteiten opgezet waaronder Stichting Administratie op Orde. Zoals de naam al zegt, helpt deze stichting mensen die zelf niet in staat zijn in- en overzicht te krijgen en houden op hun administratie. Hieronder vind je de ervaringen van onze collega’s:

Twee extremen - Quinten

Je bent eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar het type mens dat op je afkomt. Gelukkig is de drempel laag omdat je vrijwilliger bent. Ik heb twee dames geholpen van twee extremen.  De eerste had netjes haar post geopend en gesorteerd. Met haar hoefde ik alleen post door te nemen om samen een overzicht te maken. Desalniettemin nog wel 20 à 30 brieven weggegooid. De tweede dame had wel 10 dozen met post en durfde geen brief weg te gooien. In dit geval werd mijn geduld aardig op de proef gesteld.  Zelfs lege enveloppen weggooien kostte haar al moeite. Na een uur lukte het me om haar zover te krijgen een aantal brieven zelf te verscheuren in de hoop dat het gevoel van het scheuren van post haar zou motiveren om meer weg te doen. Maar helaas geen succes.

De eerste stap - Filip

Ik heb de mogelijkheid gekregen om een meneer te helpen die ruim 5 jaar geen brieven meer heeft geopend. Deze meneer had twee Albert Heijn tassen vol met post meegenomen die wij vervolgens samen hebben uitgespit. Door samen met hem zijn administratie weer enigszins op orde te krijgen en zijn schulden inzichtelijk te maken heeft hij hiermee de eerste stap gezet richting schuldsanering. De dankbaarheid van deze meneer, en het gevoel dat je iemand echt op weg hebt geholpen zijn voor mij redenen om vaker met dit project mee te werken en collega’s dit project aan te bevelen. 

Fijne lunch

Voor de lunch bij de stichting worden producten van AH gebruikt die bijna aan de datum zijn. Hiermee voorkomt de stichting dat dit eten wordt weggegooid. We hebben van een prima lunch genoten.

Hij zag er enorm tegenop zijn post open te maken - Amanda, Esmée & Jamie

Het was een ontzettend leuke en productieve ochtend! We hebben eerst een Colombiaanse dame geholpen die moeite had met de Nederlandse taal en daardoor erg onzeker was over de post die zij ontvangt. Uiteindelijk bleek er niet veel aan de hand te zijn en moest er 1 factuur betaald worden, maar de rest was op orde. Daarna kwam er een man die ooit een eigen bedrijf heeft gehad en failliet is gegaan. Na dit faillissement stapelden de problemen zich op, verzekeringen, overlijden van zijn moeder, boetes etc. Hij zag er enorm tegenop de post open te maken en gaf zelf ook aan dat hij na 10 minuten het spoor vaak al bijster was. Gelukkig hebben we hem heel goed kunnen helpen, is alles op volgorde gelegd en is hij – ondanks zijn problemen - als een zéér opgelucht en gelukkig man het weekend ingegaan. Al met al echt een enorm leuke ervaring!

Mevrouw heeft erg veel moeite met het vertrouwen van vrijwilligers - Dominique & Imke

Na een korte uitleg van begeleider Wouter kwam de vrouw die wij gingen helpen binnen. De mevrouw had geen schulden (meer) maar wel erg veel administratie wat niet op orde was. Samen zijn we door haar ongesorteerde post gegaan en hebben de post in verschillende mappen opgeborgen. Daarnaast hebben we een lijst gemaakt met actiepunten waar mevrouw achter aan moet gaan, zoals bellen over een dubbel betaalde rekening. Mevrouw heeft erg veel moeite met het vertrouwen van vrijwilligers en het weggooien van de post. Door goed te luisteren ben ik erachter gekomen hoe haar werk- en denkwijze is met betrekking tot haar administratie. Na drie uur hadden wij haar stapel post gesorteerd en was mevrouw enorm dankbaar. Ze voelde zich enorm blij en opgelucht. Het geeft een goed gevoel om maatschappelijk betrokken te zijn en deze mevrouw een goed gevoel te geven.