Werkgevers opgelet, per 1 november 2019 eHerkenning

9 juli 2019 - Vanaf 1 november 2019 kan alleen nog op het UWV Werkgeversportaal worden ingelogd met eHerkenning. In dit artikel leest u alles wat u moet weten over het gebruik en het aanvragen van eHerkenning zodat u gebruik kunt blijven maken van het UWV Werkgeversportaal.

Wat is eHerkenning?

In 2019 zijn steeds meer overheidsorganisaties verplicht om eHerkenning te gebruiken, zo ook het UWV. eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD, maar geldt voor bedrijven in plaats van individuen. Met dit (digitale) paspoort identificeert een gebruiker zich en kan zo op een veilige manier vertrouwelijke gegevens uitwisselen met (overheids)organisaties zoals  de KvK, de Belastingdienst en het UWV.

Het grote voordeel

Met één inlogmiddel identificeert een gebruiker zich veilig en eenvoudig online bij inmiddels 400 aangesloten (overheids)organisaties. Het continu aanvragen en gebruiken van wachtwoorden voor verschillende platformen is hiermee verleden tijd.

Aanvragen en kosten

Het aanvragen en gebruiken van eHerkenning is niet gratis. Het aanvragen van eHerkenning kunt u doen bij een door de overheid erkende leverancier. Deze leveranciers voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid en alleen zij mogen eHerkenning leveren. Let bij de keuze van een leverancier op het volgende:

  • Betrouwbaarheidsniveau

Voor het werkgeversportaal UWV is een betrouwbaarheidsniveau van EH3 of hoger verplicht. Vanaf dit niveau is een identiteitscontrole verplicht en dient u tijdens een afspraak met de leverancier een geldig legitimatiebewijs te laten zien.

  • Ketenmachtiging

Niet alle leveranciers bieden een ketenmachtiging aan. Met een ketenmachtiging kan een intermediair (bijv. uw contactpersoon bij Mazars) zaken voor u doen in het werkgeversportaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanvragen van de WAZO uitkering voor uw zwangere werkneemster. Wilt u dat wij (al dan niet op termijn) als Mazars kunnen meekijken in het portaal? Selecteer dan een leverancier die een ketenmachtiging aanbiedt.

Nieuwe machtigingen

Bij de aanvraag van eHerkenning moeten alle machtigingen en rechten voor de diensten voor het UWV Werkgeversportaal ook opnieuw worden aangevraagd. Dit gaat via de geselecteerde leverancier van eHerkenning. Vanaf het moment dat gestart wordt met eHerkenning beheert de leverancier alle machtigingen en rechten. Dit geldt dus voor alle machtigingen en rechten voor alle medewerkers binnen de organisatie die gebruikmaken van het UWV Werkgeversportaal. Ook machtigingen voor externe partijen (bijvoorbeeld intermediairs) moeten opnieuw worden aangevraagd bij de leverancier.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het gebruiken of aanvragen van eHerkenning? Neem dan contact op met Martine Huitink per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 17 83. Zij helpt u graag verder.