Smarter, better, faster: RPA at work

Door de coronacrisis staan alle sectoren onder druk om efficiënter te werken, meer te innoveren en nieuwe manieren van werken te vinden. Digitalisering is daarbij van groot belang en Robotics Process Automation (RPA) wordt steeds meer ingezet om daarbij te helpen.

In de serie 'Smarter, better, faster: RPA at work' laten Mazars experts wereldwijd zien hoe RPA in zeven belangrijke, door de coronacrisis geraakte, sectoren succesvol ingezet kan worden. Hierbij komen realistische voorbeelden aan bod en schetsen we voordelen van implementatie. Onze specialisten Marc Engel en Marc van Biert hebben ruime ervaring met de implementatie van RPA bij Nederlandse organisaties.

Wat is RPA?

RPA is een software-oplossing (op een server of computer) die, net als een normale medewerker, rechten en toegang heeft tot data en systemen, op knoppen kan klikken, knippen en plakken, mail kan lezen en versturen, data kan overzetten van het ene systeem naar het andere, informatie van websites kan halen, formulieren kan invullen, overzichten kan maken et cetera. Het is dus een digitale assistent die weliswaar gedetailleerde instructies nodig heeft om taken te verwerken, maar wel 24 /7 kan werken zonder moe te worden of fouten te maken.

RPA is met name interessant bij een hoog volume van transactionele, repeterende activiteiten van medewerkers (zoals gezegd ‘saai werk dat veel tijd kost en slimmer moet kunnen’) zoals factuurcontrole en -registratie, overzetten / inkloppen van gegevens, matchen van data, Know Your Customer-processen, opstellen (simpele) rapporten / overzichten en dergelijke.

Op basis van ervaringen, onder andere ook in Nederland, zien we dat RPA vaak snel geïmplementeerd kan worden: binnen 1 tot 2 maanden kan een werkende oplossing worden opgeleverd, die vaak binnen 6 tot 12 maanden al is terugverdiend. Startpunt is vaak een pilot of proof-of-concept om de mogelijkheden en impact te leren kennen.

Voordelen van RPA

Bij implementaties van RPA zien Marc Engel en Marc van Biert vaak de volgende voordelen voor ondernemers:

  • Verbeterde klantervaring, omdat verzoeken sneller, beter en efficiënter worden verwerkt.
  • Meer tevreden medewerkers omdat deze minder tijd kwijt zijn aan routinewerkzaamheden en zich in plaats daarvan op belangrijker werkzaamheden kunnen richten.
  • Met hetzelfde aantal medewerkers meer klanten bedienen en dus grotere teamcapaciteit. RPA bots werken 24/7, bieden voorspelbaarheid, betrouwbaarheid en continuïteit.
  • Het risico op transactiefouten wordt verminderd; en onjuiste gegevensinvoer, gemiste stappen, onvolledige processen en fouten in het toepassen van regels worden voorkomen.

RPA inzetten voor het welzijn van de samenleving

Bij RPA-implementaties werken we vaak samen met marktleiders in RPA-software om de best mogelijke totaaloplossing realiseren, vanuit functioneel, technisch en kosten perspectief.

Benoit Gougeon UiPath

De pandemie heeft de wereld op zijn kop gezet en de schok heeft het bedrijfsleven in een stroomversnelling gebracht in de richting van de toekomst van het werk. UiPath heeft sinds het begin van de coronacrisis aangetoond dat het in staat is om repetitieve taken te verwijderen, op regels gebaseerd werk te doen, fouten te elimineren en processen te versnellen. Sommige ziekenhuizen, gezondheidszorgbedrijven, winkeliers en banken gebruikten RPA om hun patiënten, klanten of werknemers sneller en beter te kunnen bedienen. Nu is automatisering meer dan ooit noodzakelijk. Om de retentie te verbeteren en de productiviteit te verhogen. RPA is van onschatbare waarde voor organisaties om deze veranderende manier van werken te omarmen en de nieuwe uitdagingen van de huidige economische omgeving aan te gaan.

 

Jean-François Pruvot Blue Prism

Sinds het begin van de pandemie heeft het Blue Prism Covid-19 Response Program digitale medewerkers en diensten ter waarde van 1.500 fte aan de frontlinies beschikbaar gesteld, onder andere aan de volgende sectoren: 1) De gezondheidszorg, voor processen met betrekking tot het inplannen van patiënten, doktersconsulten op afstand, logistiek beheer en voorraadbeheer, vaccinonderzoek en personeelsplanning. 2) Organisaties binnen de publieke sector, openbare veiligheid en personeelsbeheer. 3) Financiële dienstverleners die te maken hebben met ongekende druk op callcenters, verwerking van leningen en de gevolgen van initiatieven van overheidswege.

 

Milan Sheth Automation Anywhere

Het opbouwen van de veerkracht van bedrijven staat voor elke organisatie bovenaan de agenda. Intelligente automatisering legt de meest efficiënte en schaalbare infrastructuur vast die organisaties in de publieke sector in staat stelt om front- en backoffice-operaties naadloos te integreren voor een betere efficiëntie en klantervaring.

Hieronder laten een aantal van onze internationale experts zien hoe Robotic Process Automation ingezet kan worden. Onze Nederlandse RPA-specialisten adviseren u  graag over de inzet en implementatie van RPA.