Blockchain: Haarlemmerolie voor de supply chain?

20 februari 2018 - Supply chains zijn opgebouwd uit drie stromen: de fysieke stroom, de informatiestroom en de financiële stroom. Ontwikkelingen binnen deze stromen lopen niet synchroon. Met name in de fysieke stroom zijn grote veranderingen te zien. In dit artikel zoomen we in op de logistieke toepassingen die zich, onder invloed van blockchain technologie, in een razend tempo ontwikkelen.

Ontwikkelingen binnen de supply chain

Toen in de jaren 60 van de vorige eeuw de container zijn intrede nam, had dat enorme effecten op de fysieke stroom. Wanneer we snel doorspoelen naar 2018, dan zien we dat de container de wereldwijde handel compleet heeft veranderd. De basis voor de financiële en informatiestromen zijn daarentegen nog steeds eeuwenoude documenten als de Bill of Lading en de Letter of Credit. Deze documenten zijn in de loop der tijd wel gedigitaliseerd, maar nooit geautomatiseerd. Blockchain gaat daarin, in combinatie met andere technologische innovaties zoals machine learning en artificial intelligence, verandering in brengen. Ging het in ons eerste artikel nog om de techniek, nu is het de beurt aan logistieke toepassingen.

De container die zichzelf de wereld over boekt

Containers met sensoren zijn er al, maar wat nu als we deze sensoren slimmer maken en koppelen aan blockchain technologie? Dan hebben we opeens een container die zijn eigen transport regelt en administratief afhandelt. Hoe werkt dat dan? Elke container is een apart adres in een volledig decentraal netwerk op basis van blockchain technologie. Niet alleen containers maken onderdeel uit van dit netwerk, maar ook andere objecten als trucks, boten en entiteiten als rederijen en douane. De container deelt de transportorder om vervoerd te worden van Rotterdam naar Hong Kong met relevante partijen in het netwerk. Slimme contracten regelen dan de onderhandelingen en het papierwerk rondom het transport. Vervolgens houden sensoren de container en de inhoud in de gaten en vindt er dankzij digitale tokens real-time financiële afwikkeling plaats. Sciencefiction? In het Duitse Fraunhofer Instituut heeft men al een werkend prototype!   

Supply chain automation

Bij supply chain automation draait het allemaal om transacties tussen machines. Als voorbeeld nemen we de facturatie van een vervoerder aan zijn klant. Het huidige proces is als volgt: de goederen worden afgeleverd, de ontvanger tekent voor ontvangst op een papieren CMR vrachtbrief, de papieren CMR vrachtbrief wordt afgegeven aan de administratie, de factuur wordt gemaakt en de factuur en de CMR vrachtbrief worden, al dan niet als attachment in de mail, verstuurd naar de klant.

In een machine-to-machine wereld triggert de digitale handtekening van de ontvanger automatisch een digitale factuur, met de afgetekende CMR vrachtbrief als bijlage. Indien gewenst kan de vervoerder de factuur gelijk aanbieden om deze te factoren. Dit alles zonder dat er een mens aan te pas komt. Een dergelijke oplossing is door ABN AMRO, Havenbedrijf Rotterdam, Royal FloraHolland en TransFollow ontwikkeld voor de CMR, maar hetzelfde principe kan ook worden gebruikt voor andere documenten zoals de Bill of Lading of de Letter of Credit.

Meer weten?

Wilt u meer weten over supply chain management, ICT en blockchain technologie? Neem dan contact op met Aljosja Beije per e-mail. Hij helpt u graag verder.

Neem vrijblijvend contact op

Word lid van onze nieuwsbrief

Over Aljosja Beije

Aljosja Beije MSc. is ruim twintig jaar actief op het snijvlak van supply chain management en ICT. Sinds 2015 is hij betrokken bij het ontwikkelen van meerdere blockchain-oplossingen en strategieontwikkeling op het vlak van innovatie, zowel technisch als vanuit het logistieke domein. Naast één van de grondleggers van het Fiedlab Blockchain voor Logistiek en Energie in Rotterdam (BlockLab) is hij ook PhD onderzoeker aan de Politecnico di Milano, waar hij onderzoek doet naar hoe blockchain technologie toegepast kan worden in de optimalisatie van supply chains. 

Transport & Logistiek

Share