Column Sander Boomman | Bijzondere tijden

12 mei 2020 - Het zijn bijzondere tijden voor Nederland en dus ook voor onze verenigingen en stichtingen. Sommige sectoren zoals de culturele sector en de sportsector hebben het heel lastig met alle maatregelen die de regering heeft uitgevaardigd. Begrijpelijk vanuit het perspectief van de volksgezondheid, maar potentieel levensbedreigend voor veel organisaties.

Veel banen staan op de tocht. Met de NOW-regeling en de maatregelen voor zzp’ers wordt het bloeden iets gestelpt, maar deze kunnen niet onbeperkt doorgezet worden. En het liefst zouden de mensen in de public sector doen waar ze het meest van houden, namelijk bezig zijn met hun maatschappelijke activiteiten.

Problemen zorgen ook voor innovatie. Niet alleen de technische innovaties van het thuiswerken, zoals alle digitale overleggen, maar ook innovaties op het gebied van de business. Digitale aanwezigheid was al zo belangrijk, maar zal nu niet meer verdwijnen. Zullen er nog fysieke collectes worden gehouden door de goede doelen of vinden we digitale alternatieven? Digitale tentoonstellingen en muziekuitvoeringen trokken al duizenden bezoekers. Wordt dit een uitbreiding van het aanbod naast de fysieke uitvoeringen en tentoonstellingen?

Als accountant ben ik natuurlijk geen toekomstvoorspeller, maar ik voorzie wel veranderingen. Gedragsverandering vindt pas plaats wanneer je iets een tijdje doet. Wanneer het vaker is dan incidenteel. Ik kan mij nu gewoon niet meer voorstellen dat ik het hele land doorreis om korte overleggen op andere kantoren te voeren. Videobellen is zo gewoon geworden en een prima alternatief.

Wat gaat dit betekenen voor ons gedrag in de toekomst? Ons gedrag bepaalt zo’n groot deel van de economische activiteiten. Zullen we hierdoor het fileprobleem oplossen, door veel minder te reizen? En het klimaatprobleem door minder uitstoot van CO2?

En zullen we de zorgsector eindelijk beter gaan waarderen? Niet alleen financieel in de vorm van hogere salarissen, maar ook in aantrekkelijkheid van de zorgberoepen door het verbeterde imago? Allemaal mogelijkheden die voortkomen uit deze crisis. Ik vind de spreuk van managementgoeroes altijd erg aansprekend: Never waste a good crisis. Het is tijd voor verandering.

Meer weten?

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Sander Boomman per email of per telefoon +31 (0)88 277 12 27. Hij helpt u graag verder.

Event

Event

Bekijk ook