De optimale fiscale structuur: continuïteit onderneming - Deel 2 van 4

3 april 2019 - Men heeft het vaak over ‘de ideale (fiscale) structuur’, maar bestaat deze eigenlijk wel? Wat voor u als transportonderneming de ideale structuur is, hangt af van uw wensen met betrekking tot de onderneming en uiteraard het soort transportonderneming dat u heeft. In een vierluik nemen we u graag mee in de verschillende fiscale structuren die u gedurende het ondernemerschap tegen kunt komen.

Wij nemen daarbij de volgende (levens)fasen van de onderneming onder de loep:

  • Het waarborgen van de continuïteit van de transportonderneming (deel 2)

Het waarborgen van de continuïteit van de onderneming is voor iedere ondernemer belangrijk. Deze continuïteit ziet zowel op de korte termijn als op de lange termijn. Hierbij kunt u onder andere denken aan de keuze voor het juiste management, het waarborgen van innovatie binnen uw onderneming en het uitstippelen van de ondernemersstrategie. Maar er zijn ook diverse fiscale en financiële aspecten waar u rekening mee kunt houden.

Bedrijfsvoering

Om de continuïteit van uw onderneming te waarborgen is het essentieel om tijdig na te denken over het voortzetten van de onderneming na uw overlijden. Een van de mogelijkheden hiervoor is het onderbrengen van uw aandelen in een stichting administratiekantoor. Een stichting administratiekantoor is een door u op te richten stichting waarin u uw aandelen inbrengt en daarvoor in de plaats certificaten ontvangt. Het verschil tussen uw oorspronkelijke aandelen en deze certificaten is dat hiermee het stemrecht in de stichting blijft. U kunt uzelf als stichtingsbestuurder benoemen om zo de zeggenschap in handen te houden. U heeft nu wel de flexibiliteit om voor een onverhoopt overlijden te bepalen wie uw onderneming moet besturen (direct) na uw overlijden. U kunt dit regelen in de statuten en de administratievoorwaarden van een stichting administratiekantoor. Ook maakt de stichting administratiekantoor het mogelijk uw aandelen over te brengen naar de beoogde bedrijfsopvolger (verkoop / schenking) en zelf nog wel de zeggenschap te behouden als bestuurder van het stichting administratiekantoor.

Financiering

Om een onderneming te kunnen voeren is vermogen nodig. Dit kan zowel vreemd vermogen (lening / krediet) zijn als eigen vermogen (kapitaal). Het is makkelijker om aan vreemd vermogen te komen dan aan eigen vermogen. Maar te veel vreemd vermogen kan ook een negatief effect hebben op de winstgevendheid van uw onderneming. U moet bij vreemd vermogen namelijk rekening houden met de (meestal hogere) vergoeding die u over vreemd vermogen verschuldigd bent. Daarnaast dient uiteraard ook rekening te worden gehouden met eventuele fiscale renteaftrekbeperkingen. Het is dus belangrijk bij financiering een goede afweging te maken tussen vreemd vermogen en / of eigen vermogen.

Inzicht in cijfers

Als ondernemer wilt u zich vooral bezighouden met het voeren van uw onderneming. Het is daarom aan te raden regelmatig met een adviseur te praten over de cijfers van uw onderneming. Op deze manier krijgt u goed inzicht in de actuele stand van zaken. Ook eventuele risico’s kunnen hierbij direct en tijdig naar voren komen. Een belangrijke tool die u hierbij op dagelijkse basis kan ondersteunen, is een ‘dashboard’. Een dashboard is een tool die aan de hand van vooraf vastgestelde doelstellingen op een real-time basis kan laten zien hoe uw onderneming presteert. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.

MEER WETEN?

Wilt u eens sparren over de continuïteit van uw transportonderneming en over hoe u uw onderneming toekomstbestendig kunt maken? Neem dan contact op met Pieter Tra per e-mail  of per telefoon: +31 (0)88 277 18 95 of met Joost Grieving per e-mail  of per telefoon: +31 (0)88 277 18 71. Zij helpen u graag verder.

Onze focus

Belastingadvies

Tax

Tax

You want to fulfil your tax obligations without spending any more time than necessary. In...